تازه های فناوری

ژست‌های حرکتی Motion Sense در پیکسل ۴ چه کاربردی دارند؟

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

سری گوگل پیکسل ۴ به عنوان نخستین گوشی های مجهز به رادار سولی در دنیا، از قابلیت های کاربردی و امنیتی جدیدی بهره می برند.

سرانجام گمانه زنی ها پیرامون تعبیه حسگر سولی در سری پیکسل ۴ درست از آب درآمد و شب گذشته طی رویداد «ساخت گوگل» شاهد تیزری از کاربردهای این تراشه بودیم. در این تیزر به قابلیت Motion Sense یا همان ژست های حرکتی اشاره شده که به شما اجازه می دهد مواردی مثل رد کردن موزیک، بی صدا کردن تماس دریافتی و غیره را بدون لمس صفحه انجام دهید.

رادار سولی
 

Motion Sense مدیون چیپ رادار کوچکی به نام حسگر سولی است که با استفاده از امواج رادیویی با فرکانس بالا، محدوده، زاویه و سرعت حرکات را تشخیص داده و حرکات فیزیکی کاربر را به تعاملاتی با معنی برای نرم‌افزار تبدیل می کند.

یکی دیگر از دلایل گوگل برای استفاده از رادار سولی سرعت بالای آن است که باعث شده شناسایی چهره و بازگشایی قفل در حداقل زمان ممکن انجام شود. این حسگر برخلاف دوربین های مادون قرمز معمولی، نزدیک شدن کاربر به صفحه را تشخیص داده و به صورت خودکار سنسور IR را آماده شناسایی چهره می کند، در نتیجه به محض برداشتن گوشی توسط کاربر مجاز، قفل صفحه باز خواهد شد.

رادار سولی
 

آنطور که «سابرینا الیس»، مدیر محصول گوگل می گوید تمام ژست های حرکتی در چیپ Titan M پردازش می شوند و هیچ اطلاعاتی در این زمینه با دیگر سرویس های کمپانی به اشتراک گذاشته نمی شوند، با این حال امکان غیرفعال سازی این ویژگی وجود دارد. ظاهرا تیم سولی در حال توسعه قابلیت های این رادار در زمینه هایی نظیر گیمینگ و سلامتی هستند.

تیم توسعه فناوری پیشرفته گوگل (ATAP) پنج سال زمان را صرف این توسعه فناوری مذکور کرده اما اتکای این قابلیت به رادار احتمالا مانع از فعال سازی آن در برخی کشورها خواهد شد. این فناوری بر فرکانس رادیویی ۶۰ گیگاهرتز متکی است که استفاده عمومی از آن در برخی کشورها نظیر هند و ژاپن ممنوع شده است.

از آنجا که گوشی های پیکسل به صورت غیررسمی به بازار ایران وارد می شوند، حتی در صورت ممنوعیت این باند در داخل کشور بعید است کاربران در استفاده از Motion Sense با مشکل خاصی مواجه شوند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment