تازه های فناوری

اینتل کماکان درصدد تولید تراشه ۱۰ نانومتری است

سه شنبه, 28 فروردين 1403

گفته شده بود که اینتل توسعه‌ی تراشه‌ی ۱۰ نانومتری خود را متوقف کرده است. سخنگوی اینتل، این ادعا را رد کرد؛ اینتل کماکان درصدد تولید تراشه‌ی ۱۰ نانومتری است. 

پیشتر خبرهایی در مورد به‌تعویق افتادن تولید تراشه‌ی ۱۰ نانومتری  اینتل منتشر شده بود. با این حال، اینتل اعلام کرده است که کماکان طرح‌ توسعه‌‌ی تراشه‌‌ی ۱۰ نانومتری را دنبال می‌کند و انتظار می‌رود تا در سال ۲۰۱۹ میلادی، تراشه‌های جدید خود را به بازار معرفی کند. 

اینتل سخت در تلاش است تا تولید انبوه نسل بعدی تراشه‌های ۱۰ نانومتری کانن‌لیک را هرچه زودتر آغاز کند. ابتد قرار بود تراشه‌های ۱۰ نانومتری اینتل در سال ۲۰۱۶ میلادی به بازار معرفی شوند؛ ولی ظاهرا در فرآیند توسعه‌ی این تراشه با تاخیر زیادی روبرو بوده است. پیشتر نیز گفته شده بود که اینتل تولید تراشه ۱۰ نانومتری را از اواخر ۲۰۱۷ آغاز می‌کند. 

اینتل

اویل سال جاری میلادی، اینتل اعلام کرد که پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری خود را در سال ۲۰۱۹ میلادی به بازار عرضه می‌کند. اردیبهشت‌ماه سال جاری، مشخص شد که اینتل عرضه‌ی تراشه‌های ۱۰ نانومتری کانن لیک را مجددا به تعویق انداخته است. روز گذشته، SemiAccurate، با اشاره به برخی منابع داخلی اعلام کرد که اینتل فرآیند توسعه و تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود را متوقف کرده است. SemiAccurate در گزارش روز گذشته‌ی خود ادعا می‌کند که تولید تراشه‌‌ی ۱۰ نانومتری از نظر اقتصادی برای اینتل توجیه‌پذیر نیست. هرچند بعد از انتشار این خبر، سخنگوی اینتل ادعای مطرح‌شده از سوی SemiAccurate را رد کرد. سخنگوی اینتل گفت:

گزارش‌های رسانه‌ای که ادعا می‌کنند اینتل توسعه‌ی تراشه‌ی ۱۰ نانومتری را متوقف کرده است، صحت ندارد. در توسعه‌ی تراشه‌ی ۱۰ نانومتری شاهد پیشرفت خوبی هستیم. به دستاوردهای خوبی دست‌ یافته‌ایم که منطبق بر جدول زمان‌بندی ارائه‌‌شده در آخرین گزارش درآمد شرکت است.

اینتل نیوز، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۸ (‌۳۰ مهرماه ۱۳۹۷)

براساس اطلاعات مندرج در آخرین گزارش مالی اینتل، انتظار می‌رود که تراشه‌ی ۱۰ نانومتری این شرکت در سال ۲۰۱۹ میلادی معرفی شود. خبر تعویق توسعه‌ی تراشه‌ی ۱۰ نانومتری وقتی مطرح شد که خبرهای دیگری منتشر شده بود؛ چندی پیش گزارش شده بود که اپل قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ استفاده از پردازنده‌های اینتل در کامپیوترهای مک را کنار بگذارد. خبر دیگری نیز منتشر شد که در همین راستا جالب توجه است؛ ظاهرا اینتل، مایکروسافت را از به‌کارگیری پردازنده آرم در سرفیس گو منصرف کرد. در اواخر سال ۲۰۱۷ نیز اتفاق دیگری افتاد؛ وجود دو روزنه امنیتی Meltdown و Spectre در تراشه‌های دو دهه اخیر اینتل، خبر تکان‌دهنده‌ای بود. مجددا در خردادماه سال جاری برایان کرانیچ از سمت مدیرعاملی اینتل استعفا کرد. در نهایت با مجموعه‌ی اتفاقاتی که برای اینتل افتاده، سال متلاطمی را پشت‌سر گذاشته است و هم‌اکنون نیز برای پیشروی در بازار و رقابت با رقبا، باید بتواند به‌درستی مبارزه کند تا جا نمانده و تسلط خود را در بازار از دست ندهد.

با توجه به همه‌ی خبرهایی که در مورد تراشه‌ی ۱۰ نانومتری اینتل تاکنون منتشر شده است، باید ببینیم که اینتل چه زمانی از این محصول خود رونمایی خواهد کرد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment