تازه های فناوری

مقایسه A51 سامسونگ با گلکسی A50 و A50s

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

سامسونگ ای ۵۱ که چندی پیش معرفی شد نسخه‌ی ارتقایافته‌ی مدل‌های موفق A50 و A50s است. در این مطلب به تفاوت‌های این سه گوشی اشاره می‌کنیم.

سامسونگ که در رقابت با رقبای جدی چینی خود هر روز تلاش خود را برای به‌دست آوردن بازار گوشی‌های اقتصادی بیشتر می‌کند، تمرکزش را روی سری A افزایش داده و تعدد و تنوع مدل‌های آن را افزایش داده است. از این رو طی یک سال اخیر شاهد رونمایی گوشی‌های با اسامی مشابه ای ۵۰، ای ۵۰ اس و ای ۵۱ بوده‌ایم.

بهمن ماه سال گذشته (فوریه‌ی سال میلادی جاری) بود که سامسونگ از گوشی موفق ای ۵۰ با دوربین سه‌گانه رونمایی کرد و کمتر از ۶ ماه بعد گلکسی A50s به‌عنوان نسخه‌ی ارتقایافته‌ی آن پرده‌برداری شد. با وجود این، شرکت کره‌ای چند روز پیش مدل نسبتا متفاوت A51 را نیز در واپسین روزهای سال ۲۰۱۹ معرفی کرد تا محصول جدیدی را از این سری در آستانه‌ی تعطیلات سال نو روانه‌ی بازار کند. در ادامه تفاوت‌های سه مدل مذکور را بررسی می‌کنیم.

طراحی و نمایشگر

در بخش طراحی با یک نگاه می‌توان دو مدل ای ۵۰ و ۵۰ اس را مشابه یکدیگر و ای ۵۱ را متفاوت قلمداد کرد. کره‌ای‌ها در دو مدل گذشته از بریدگی بالای نمایشگر قطره‌ای استفاده کردند؛ اما در مدل اخیر برای تعبیه‌ی دوربین سلفی از تمهید حفره در بالای نمایشگر استفاده کردند. به‌علاوه، با افزایش تعداد دوربین‌ها، طراحی پشت دستگاه نیز دستخوش تغییر شده است. تغییری که الهام گرفته شدن آن از طراحی پشت آیفون ۱۱ قابل انکار نیست.

Samsung galaxy A51 / سامسونگ ای 51

کره‌ای‌ها ابعاد نمایشگر ای ۵۱ را نیز بزرگتر از دو مدل پیشین طراحی کرده‌اند. درحالی‌که نوع پنل به‌کاررفته در هر سه مدل، Super AMOLED است، ای ۵۱ از نمایشگری ۶.۵ اینچی بهره می‌برد و مدل‌های دیگر صفحه‌نمایش ۶.۴ اینچی دارند. همچنین، سامسونگ موفق شده است نسبت نمایشگر به بدنه را از حدود ۸۵ درصد در دو مدل قبل به ۸۷.۴ درصد در گوشی جدید برساند.

پردازنده

نقطه‌ضعف ای ۵۰ را در برابر دو مدل جدیدتر می‌توان پردازنده‌ی آن دانست. سامسونگ در A50 از پردازنده‌ی اختصاصی اگزینوس ۹۶۱۰ با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری استفاده کرد؛ در حالی‌که دو مدل جدیدتر را به تراشه‌ی اگزینوس ۹۶۱۱ با فرایند ساخت ۱۰ نانومتری مجهز کرده است. تراشه‌ی جدید هرچند از لحاظ سرعت پردازش تفاوت چشمگیری ندارد؛ اما از نظر بهینه‌تر بودن در مصرف باتری و گرمای ناشی از پردازش‌های سنگین عملکرد بهتری دارد. گفتنی است پردازنده‌ی گرافیکی در هر سه مدل Mali-G72 MP3 است.

تفاوت دیگر بین سه محصول مورد بحث این است که ای ۵۰ و ای ۵۰ اس نسخه‌هایی با رم ۴ گیگابایتی دارند؛ اما سامسونگ ای ۵۱ را تنها با رم ۶ گیگابایت و حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایت معرفی کرد و مشخص نیست نسخه‌ی اقتصادی‌تر دیگری با رم پایین‌تر در کار باشد یا خیر.

دوربین

با افزایش روزافزون تمایل کاربران به داشتن دوربین بهتر در گوشی‌های هوشمند خود، سامسونگ نیز همچون سایر رقبا ناگزیر از ارتقاء مداوم دوربین گوشی‌های خود است؛ اتفاقی که در همین سه مدل به وضوح پیدا است. غول کره‌ای دنیای فناوری گوشی اقتصادی ای ۵۰ را با سه دوربین ۲۵، ۸ و ۵ مگاپیکسلی عرضه کرد و حدود ۶ ماه بعد حسگر اصلی را در A50s به ۴۸ مگاپیکسل ارتقاء داد؛ حال در ای ۵۱ حسگر ۴۸ مگاپیکسلی پیشین را در کنار سه حسگر ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض، ۵ مگاپیکسلی واید برای ثبت تصاویر ماکرو و یک ۵ مگاپیکسلی دیگر برای تشخیص عمق تصویر به کار برده است تا تعداد حسگرهای مدل جدید به چهار برسد.

Samsung galaxy A51 / سامسونگ ای 51گلکسی ا

در بخش دوربین سلفی، ای ۵۱ در مقایسه با ای ۵۰ اس تفاوتی پیدا نکرده و هر دو از همان حسگر ۳۲ مگاپیکسلی عریض بهره می‌برند؛ اما مدل قدیمی‌تر حسگر ۲۵ مگاپیکسلی واید دارد و از این حیث کمی ضعیف‌تر به‌نظر می‌رسد؛ هرچند که همانند دو مدل دیگر توانایی ضبط فیلم فول HD با کیفیت ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه را دارد.

باتری و قیمت

قیمت ای ۵۰ در حال حاضر حدود ۲۶۸ دلار است و ای 50s با قیمت تقریبی ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد. تعجبی ندارد که مدل جدیدتر به دلیل بهره‌مندی از امکانات بیشتر با برچسب قیمت ۳۴۳ دلاری روانه‌ی بازار می‌شود. همچنین باتوجه به اینکه مدل مذکور به بازار هند راه می‌یابد، احتمال عرضه‌ی نسخه‌ی ۶۴/۴ آن با قیمت پایین‌تر نیز وجود دارد.

باتری هر سه محصول مورد مقایسه در این مطلب ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی است و هر سه محصول شارژ باتری نه چندان سریع ۱۵ وات دارند و از درگاه USB نوع C بهره می‌برند که البته این به‌معنای حذف جک ۳.۵ میلی‌متری در هیچ‌یک از این گوشی‌ها نیست.

مقایسهگلکسی A50 سامسونگ
عرضه
معرفی 2019، فوریه
وضعیت موجود. عرضه شده در مارس 2019
نمایشگر
نوع Super AMOLED لمسی خازنی، 16 میلیون رنگ
سایز 6.4 اینچ (~84.9% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل، 19.5:9 (~403 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
بدنه
ابعاد 158.5 در 74.7 در 7.7 میلی‌متر
وزن 166 گرم
ساخت جلوی شیشه‌ای، پشت پلاستیکی
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال)
پلتفرم
سیستم‌عامل اندروید 9.0 (پای)
تراشه Exynos 9610 Octa (ده نانومتری)
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (چهار هسته‌ی 2.3 گیگاهرتز Cortex-A73 و چهار هسته‌ی 1.6 گیگاهرتز Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3
حافظه
درگاه حافظه میکرو اس‌دی، تا 512 گیگابایت (درگاه اختصاصی)
حافظه داخلی 128 گیگابایت، 4/6 گیگابایت رم یا 64 گیگابایت، 4 گیگابایت رم
دوربین
اصلی سه گانه: دوربین سه‌گانه: 25 مگاپیکسل (فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.7) و 8 مگاپیکسل (لنز فوق عریض، f/2.2) و 5 مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق تصویر، f/2.2)
قابلیت‌ها فلش LED، پانوراما، HDR
ویدیو 1080p@30fps
سلفی 25 مگاپیکسل (f/2.0)
صدا
جک ۳.۵ میلی‌متری بله
  لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی
باتری
باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت
شارژر شارژ سریع 15 واتی
قابلیت‌ها
حسگرها شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما، تشخیص چهره
شبکه
فناوری GSM / HSPA / LTE
اتصالات
شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، WiFi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث 5.0، A2DP، LE
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، BDS
NFC بله (وابسته به بازار عرضه)
USB 2.0، Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل
متفرقه
رنگ‌ها مشکی، سفید، آبی، نارنجی
محدوده قیمت حدود 275 یورو
 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment