تازه های فناوری

توقف پشتیبانی واتس‌اپ از نسخه قدیمی سیستم‌عامل دستگاه‌های هوشمند از ابتدای فوریه 2020

پنج شنبه, 30 فروردين 1403

طبق داده‌های منتشرشده توسط بخش Store Intelligence موسسه Sensor Tower، برنامه واتس‌اپ در سال 2019 بیش از 850 میلیون بار دانلود شده و از این نظر عنوان برترین اپلیکیشن را از آنِ خود ساخته است. واتس‌اپ در ماه می سال گذشته میلادی در بلاگ خود اعلام کرد که ابزارهای مجهز به ویندوزفون از پایان دسامبر 2019 نخواهند توانست از این برنامه پیام‌رسان استفاده کنند. همچنین شرکت از ابتدای فوریه 2020 (12 بهمن 1398) پشتیبانی خود را از دستگاه‌هایی که با نسخه 2.3.7 و قدیمی‌تر اندروید یا iOS 8 و نمونه قدیمی‌تر آن کار می‌کنند، متوقف خواهد کرد و ایجاد حساب کاربری جدید یا تأیید دوباره حساب‌های موجود، روی این دستگاه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

به این ترتیب و بر اساس اطلاعات بخش پرسش‌های متداول وب‌سایت واتس‌اپ، از تاریخ تعیین‌شده تنها افراد دارای آیفون مجهز به سیستم‌عامل iOS 9 و پیشرفته‌تر و نیز آن دسته از کاربران اندروید می‌توانند از این اپلیکیشن پیام‌رسان استفاده کنند که دستگاه‌ هوشمندشان از نسخه 4.0.3 و بالاتر این پلتفرم بهره می‌برد. به علاوه، در کنار این دو سیستم‌عامل، برخی گوشی‌های مجهز به KaiOS 2.5.1 و نسخه‌های جدیدتر آن، همچون JioPhone و JioPhone 2، نیز امکان استفاده از واتس‌اپ را خواهند داشت.

بر اساس اطلاعاتی که در می 2019 در وب‌سایت توسعه‌دهندگان اندروید منتشر شده است، 0.3 درصد از 2.5 میلیارد کاربر اندروید (معادل حدود 75 میلیون نفر) همچنان از نسخه Gingerbread 2.3.7 و نمونه‌های قدیمی‌تر این پلتفرم استفاده می‌کنند. اما در خصوص اپل و اینکه چه تعداد از کاربران آیفون، گوشی‌های خود را از سیستم‌عامل iOS 8 و نسخه‌های قدیمی‌تر آن به‌روزرسانی نکرده‌اند، اطلاعاتی در دست نیست.

ساده‌ترین و احتمالا سریع‌ترین راهکاری که دارندگان نمونه‌های قدیمی‌تر اندروید و iOS می‌توانند به کار گیرند آن است که دستگاه هوشمند خود را به جدیدترین نسخه سیستم‌عامل مرتبط به‌روزرسانی نمایند. با این کار نه تنها برنامه واتس‌اپ را دوباره فعال می‌کنند، بلکه ضمن بهره‌گیری از جدیدترین ویژگی‌های سیستم‌عامل، می‌توانند با دریافت آپدیت‌های امنیتی دستگاه خود را در برابر آسیب‌‌های مختلف نیز محافظت کنند. البته این روش برای افرادی که از نسخه‌های بسیار قدیمی اندروید و iOS استفاده می‌کنند، مناسب نخواهد بود. چرا که به طور مثال، پلتفرم آیفون 4 را حداکثر می‌توان تا iOS 7 ارتقاء داد که همچنان پایین‌تر از نسخه‌ای است که واتس‌اپ از آن پشتیبانی می‌کند. در این حالت، تنها راه برای استفاده از این برنامه، خرید اسمارت‌فونی جدید با سیستم‌عامل به‌روزرسانی‌شده است.

پاول دورف (Pavel Durov)، موسس تلگرام، اخیرا طی اظهار نظری علیه واتس‌اپ، استفاده از این سرویس پیام‌رسان را به سبب آسیب‌پذیری‌های امنیتی، خطرناک توصیف کرده است. واتس‌اپ کار خود را از سال 2009 آغاز کرده و در سال 2014 به تملک فیس‌بوک درآمده است. حال با گذشت یازده سال، به منظور حفظ امنیت کاربران این سرویس پیام‌رسان، تغییرات جدیدی در امکان استفاده از آن اِعمال شده است. اما با آنکه این تغییرات از جنبه امنیتی ضروری به نظر می‌رسد، به باور تحلیلگران آثار متفاوت و نامتناسبی را بر جای خواهد گذاشت و بیش از همه، کاربران را در بازارهای رو به رشد و دارای تعداد زیاد دستگاه‌های قدیمی دچار مشکل خواهد ساخت.

از سوی دیگر، واتس‌اپ به عنوان یکی از پردریافت‌ترین برنامه‌های دهه اخیر میلادی، در سایر جنبه‌ها نیز دست به تغییراتی زده است. چنان که پس از چند ماه گمانه‌زنی، منابع خبری از ارائه نسخه بتای گزینه حالت تاریک یا Dark mode برای کاربران اندرویدی این اپلیکیشن خبر داده‌اند. کارشناسانی که این قابلیت واتس‌اپ را روی گوشی خود آزموده‌اند، آن را برای کار در محیط‌های کم‌نور مفید ارزیابی می‌کنند، اما نکات انتقادی را نیز در این خصوص ذکر کرده‌اند.

مهم‌ترین نکته در خصوص ظاهر جدید واتس‌اپ این است که رنگ پس‌زمینه برنامه پس از فعال کردن این قابلیت، به جای مشکی، خاکستری مایل به آبی تیره است. همان طور که می‌دانید در گوشی‌های هوشمند مجهز به نمایشگرهای AMOLED، هنگام نمایش رنگ مشکی، پیکسل‌های آن بخش از پنل خاموش می‌شوند و به این ترتیب در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد؛ اما اگر رنگ صفحه کاملا مشکی نباشد، کاهش مصرف باتری معنایی نخواهد داشت. مورد دیگر آن است که رنگ متن در وضعیت Dark mode به قدری سفید است که ممکن است چشم را آزار دهد و در نتیجه برای تعدیل این وضعیت، کم کردن نور صفحه‌نمایش ضروری خواهد بود. البته در بررسی انتقادات از ویژگی جدید واتس‌آپ باید به این نکته توجه شود که این قابلیت هنوز در مرحله بتا و آزمایشی است و می‌توان انتظار داشت که تا زمان انتشار نسخه نهایی، تغییرات جدی در جهت رفع ایرادات آن صورت پذیرد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment